2010-01-29

Present till nyfödd

Min kusin och hans sambo fick i början av januari en liten tjej.
Det är något med nyfödda som ger så mycket sylust.

Jag tycker att omlottklänningar är så himla söta.
Har länge tänkt göra en till dottern, men det har inte blivit av.
Men tänkte att en liten variant vore lättare =)
Använde mig av ett mönster på en omlottröja från Ottobre 6/2007.
Det finns även en omlottbody i den, som många använt sig av.
Jag ritade om tröjan till en klänning.



Tänkte att det vore ett ypperligt tillfälle att öva med bandkantsapparaten till pfaff creative, men det gick så dåligt så det blev på det gamla vanliga sättet istället.
Valde att ha knytband runt hela "midjan", tänkte att det då går att dra ihop klänningen och användningen blir längre (?)

Mönster: Omritad omlottröja från Ottobre 6/2007,
cirka storlek 56

Material: Prickig velour inköpt på Ohlssons tyger. Dock vände jag tyget åt fel håll. Hade ingen aning om det, men hittade på någon sida att man ska vända velouren så att det känns strävt när man drar handen uppifrån och ner. Jag som trott att alla köpta velourplagg varit felsydda! Men nu vet jag i alla fall =)

9 kommentarer:

Nette/Rostis sa...

jättesnygg!!

Roblin sa...

Jättefin klänning!
En dagiskamrat till min dotter fick precis en lillasyster och det kliar mycket i fingrarna för att sy något till henne ;-)

Åt vilket håll du väljer att ha luggen på velouren är mest en smaksak - det finns nog inget rätt eller fel egentligen. Vissa tyger gör sig bättre åt ena hållet och andra tvärtom tycker jag.

MinaMirakel sa...

Det var det snyggaste jag sett idag!
Fantastisk, använder mig av det mönstret på tröjan själv./Åsa

Fangoria sa...

Åh så söt!
Det med velouren kan ju oxå vara en smaksak ibland...=) Fin blev den iallafall!

od Andulky sa...

Underbar!

Krimskrams sa...

Så ljuvlig och vilken fin modell till en liten tjej!

Unknown sa...

Men så himla söt!

Jonglören sa...

Visst är det kul att sätta sin prägel på sin alster genom att göra om mönster. Jag tycker det är skitskoj. och du har lyckats bra med ser jag.

Marie sa...

Takk for komentar på min blogg, du svarte på det eg lurte på ;)
Veldig søt kjole!! Hadde faktisk en lignande til mi dotter då ho var liten (kjøpt då altså) .Liker kjempe godt den stilen, så flink du er så kan lage om mønster ja!