2012-04-19

Skärmmössa och pannband

Tyckte det var oerhört roligt att matcha dessa pannband med jackorna. Så därför bestämde jag mig för att göra matchande till dotterns jacka också. Till henne blev det både ett pannband och en mössa. Det är ju riktigt aprilväder här, ena dagen är det varmt och sedan är det massor med snö och kallt. Jag gillar vintern, men nu kan faktiskt snön få tina bort. Men varje år måste väl ha sitt aprilväder.



Jackan är köpt på Lindex. Det är en vindtät och vattenavvisande jacka. Det var så snygg så jag kunde inte låta bli den. Sedan tyckte inte dottern att det var lika roligt när hon inte kunde ha en supermönstrad mössa till. Men efter att jag sytt dessa blev hon ändå nöjd.

Pannbandet är sytt enligt gekkos förklaring; se här.
Jag brukar inte ha sömmen på mitten då jag inte gillar att den syns igenom. 
Men jag provade denna gång att sy med stretchig raksöm och pressa ut sömnsmånen, 
men sömmen syns ändå alldeles för mycket för min smak. 
Som dekoration ville dottern ha en strass stjärna. Denna är med rosa stenar storlek ss10.
Den är gjord med hjälp av min silhouette, som jag använder till mina tryck.
Jag ska visa någon gång hur det går till om jag kan komma ihåg att ta kort medan jag håller på.



Till mössan ville jag använda något av mönstren på jackan.
Det blev till slut denna blomranka, fast i enfärgad variant på mössan.



Blixten mössan blev ju väldigt fin, men skärmen blev jag inte speciellt nöjd med.
Jag insåg under arbetets gång att jag tagit fel material till skärmen den gången. 
Så den blev lite för mjuk.
Denna gång tog jag rätt material *2. Resultatet blev en superhård och bra skärm.
Dessutom ritade jag av skärmen från en keps i en ottobretidning.
Blomrankan strykte jag fast så att den går en bit över sidsömmen.
Jag är supernöjd med mössan. Dottern är sååå cool i den.


Positivt just nu: Att jag varit duktig ett tag på att ta tag i syprojekt som "måste" göras.
Annars brukar jag låta bli sådana och bara sy det jag känner för.

Negativt: Att jag är dålig på att blogga...och på att kommentera andras fina saker...



Tyg: Cerise & Mörklila jersey från Stoff och stil
Material till skärm: Stoff och stil
Transfermaterial och rhinestones: Idoscrap

1 kommentar:

MinaMirakel sa...

Jättefin blomranka på kepsmössan, ska oxå prova att sy en sån!/Åsa