2011-12-08

Äntligen...

...har jag fått till vintermössor till barnen.
Hade bestämt mig i år för att sy vintermössor, för att få dem lite roligare än de köpta.
Men efter 10 prototyp mössor och mycket mindre hår på huvudet, bestämde jag mig för att köpa.
Men efter någon timme på nätet insåg jag att det finns ju inte några att köpa, fanns jättedåligt, i alla fall om man vill ha öronlappar och inte allt för varma mössor.

Såg då på flera bloggar att man sytt efter mönstret i Ottobre 4/11.
Ritade om det en aning så flärparna inte var så långa och "plattade" till den ovanpå och förlängde insnitten på sidorna. Annars är det en riktigt fin modell.
Jag sydde mössorna med dubbel trikå och ett "pannband" av fleece emellan dessa lager.
Barnen har haft sådana mössor förr (köpta) och de har räckt bra ute i kylan.



Har bara lyckats fånga minsta L:s mössa.
Ska försöka komma ihåg att ta kort på de andra när de kommer hem.
Här är mössan på "Huvet" (som min lilla hjälpreda heter).


Mönster: Ottobre 4/11. Storlek 50 vilket blev perfekt till kille med storlek 54.
Tyg: Apor från Mjuka tyger (om jag kommer ihåg rätt)
Fodrad med brun jersey från S&S.
Fleece från Ohlssons tyger.
Modell: "Huvet" spargris (jo det är sant) från Lagerhaus.
Funderar på att fylla honom med något för färgens skull...
Fanns även som rosa och blå, genomskinliga.

2 kommentarer:

Anita sa...

Jag försöker själv göra om ett liknande mönster som jag inte är helt nöjd med, men hur menar du med plattar till? Min modell blir lätt fyrkantig istället för fin rundad som din är, har du några tips?

Sandra sa...

Min blev så spetsig upptill så jag rundade av toppen där man syr ihop alla delar.
Jag fick också fyrkantig med det gamla mönstret jag kämpade på med.
På det här mönstret är det hel söm bak och sedan ordentligt långa och breda sprund både fram och på sidorna. Tror det är därför den blev så fint runt.

Hoppas det hjälper!