2009-07-04

Dreggelscarf och napphållare


Brorsan (samma som i detta inlägg) är ute i god tid som vanligt. I torsdags beställde han detta set som han skulle ha dagen därpå. Men det gick ju det också. Presenten är till brorsans kompis kompis nyfödda barn, så vi hoppas att stavningen är rätt =) Klicka på bilden så syns texten bättre.

Detta är nog första dreggelscarfsen jag bloggar om (förutom i inlägget om slöjdmässan) men jag har sytt mängder. Jag vändsyr dem. Ska ändra lite på mönstret, för det är svårt att få till dem snyggt bak vid knäppningen där det är runt. Jag använder samma tyg fram och bak. Har aldrig känt ett behov av att ha fleece, men oftast syr jag dem i joggingtyg eller som här i velour, som båda tar upp dreggel kanonbra.

Mönster:
Eget

Material:
Svart stretchvelour, Ohlssons tyger. Tryckknappar S&S.
Broderitråd och underlägg från Maskinbroderi.se

Det är fantastiskt roligt att sy Napphållare. Denna är broderad på maskin.
Jag har använt mig av metallic tråd, wow vad fräsigt. Det blir det mer av. Texten bara lyser.
Finns glittertråd för maskin också. Om bara det kunde regna lite pengar från himlen!

Mönster:
Jag har mätt längd och jämfört med en köpt napphållare från MAM. Bredden är betydligt bredare. 2cm bred. Sydd dubbel. Ej vändsydd.

Material:
Bomullstyg (twill?), Ohlssons tyger. Metallictråd, Ohlssons tyger. Hängselspänne, S&S. Ring, Sygryn.
Hangtagsen har jag gjort i photoshop och skrivit ut på fotopapper.

5 kommentarer:

Madelene sa...

Nej, jag känner att jag måste ta betalt i förskott! Man lägger ner en massa tid i att sy upp beställningar för andras skull! Att de ska få plagg som inte finns ute i handeln...jobbigt om folk skiter i att betala sen när allt är klart! Står man där med en massa kläder och ska försöka få det sålt i just de storlekarna. Vill man beställa så kan man ju betala på engång med tycker jag...annars får man vänta med beställningen helt enkelt. Namnbyxor och plagg med namn har jag alltid tagit ut förskottsbetalning på för att det är för personligt för att kunna säljas till nån annan överhuvudtaget. Då ska det passa både storlek och namn. Alla heter ju inte Edvin och har st 68 tex. Så nog finner sig folk i att förskottsbetala om de vill beställa, det tror jag nog! :0)

Anna, Tvillingtand sa...

Superfint!

Lilla NovaK sa...

Vilka tuffa presenter! De kommer garanterat att gå hem!

Älskade Hjärtegryn ® sa...

supersnyggt!!

MemLin sa...

Superfint med broderad napphållare, jag har inte ens kommit på tanken! Stygnsätter du figurerna själv eller har du köpt dom? Mina napphållare är färdigköpta band så det är lite enklare. Har för mig att jag läste någonstans att maxlängden på en napphållare bör vara ca 22 cm så det håller jag mig efter. Många köpta är dock längre har jag kommit på så jag är rätt osäker men har du mams mått så är du på den säkra sidan!