2009-03-17

Bärsele till dockan



Äntligen, jag säger bara det, äntligen, har jag sytt klart den här!
Den tog nog ett par veckor att sy.
Den var egentligen inte svår, men orken har väl inte varit den bästa, så varje gång jag sydde blev det nog bara en söm.

Så här ser den ut när den inte är ihopknäppt.

Banden var ganska långa, men för att selen skulle räcka länge, vek jag bara upp bandet och sydde två öglor. Den övre passade perfekt till min 3-åring. Den nedre öglan blev bra till 5-åringen.


Mönster: Ottobre 1/2003. En storlek för barn ca 3-6 år. Passar dockor som är ca 45-50 cm.

Sydd efter mönstret förutom att man skulle använda limvadd. Jag hade hemma plattvadd från stoff&stil som jag använt till lapptäcke, så jag tog det. Fungerar bra, även om jag först trodde att jag skulle måsta quilta fast det. Jag struntade i det och hoppas att det inte flyttar på sig inuti. Jag sydde fast det när jag vändsydde selen, så det torde gå bra.

Tryckknapparna kommer från Stoff&Stil, stora tryckknappar. Tog en evighet och många försök på en provbit innan jag fattade vilka av bitarna som skulle sitta ihop. Var länge sedan jag köpte dem, visste först inte heller vilket verktyg som passade till. Tror jag använde verktyget till öljetterna först =) Gick in på Stoff&Stils hemsida efter ett tag, där hittade jag vilket som var rätt.

Till slut blev jag riktigt nöjd med knapparna. Bra med lite större och rejälare när barnfingrar ska använda dem. Däremot måste en vuxen hjälpa till att sätta fast selen, fast barnen kan ta i och ur dockan själva och då är det bra med de stora knapparna.

Midjebandet dras genom axelbanden och knäpps baktill med ett spänne. Även midjebandet var väldigt långt, men jag sparade hela ändå och valde att fästa det med två tryckknappar på vardera sida. Man vet aldrig om barnen blir små rundisar när de blir större. =) Midjebandet avgör även hur stor ("tjock") docka som kan sitta i.

Material:

  • Stretchmanchester i vinrött inköpt på Ohlssons tyger.
  • Plattvadd från Stoff&Stil.
  • Oflossat rosa joggingtyg, vet ej från var.
  • Spänne från Ohlssons tyger.
  • Tryckknappar från Stoff&Stil.

Plus: Dottern och även jag blev riktigt nöjd med den här. Dels blev "tjockheten" på den ganska lik en riktigt bärsele till bebisar. Perfekt storlek till lillan och hennes docka. Jag tycker även att det vinröda och rosa passar så perfekt ihop.

Minus: Förutom att 1 tryckknapp blev fel, så att jag fick lov att ta bort den och byta, gick det riktigt smort den tid då jag sydde på den. Men som sagt; skönt att det är över! Vissa grejer ångrar man bara att man börjat på.

Inga kommentarer: