2009-03-20

Band till tripp trapp



Minstingen L behövde ett band till sin tripp trapp. Vet att jag sydde ett till de större barnen och deras stolar, men tydligen är det bortlagt någonstans.
Då hade jag dessutom bara sytt bandet så stolen kunde vara inställd på högsta möjliga läget. Nu sydde jag direkt ett som passade för att ha sitsen lite lägre, för lillen är ju ändå 1 år snart.
När jag ändå var i farten så sydde jag 2 stycken. Eftersom jag valde att sy det i manchester är det ju bra om det går att tvätta ibland.
Förresten så är det min man som målat stolen, och han ville att jag skulle upplysa att det är meningen att den ska se smutsig ut! =)

Mönster: Om man kan kalla det mönster, så är det väl ett eget. En rak bit som är vändsydd, ingen svårare kärnfysik direkt.

Material: Brun manchester från Ohlssons tyger. I botten för att bandet ska stanna kvar har jag lagt i en F-kontakt (en avlång rund metallgrej) som är sågad till lagom längd. Fungerar jättebra.
Tryckknappar för att fästa i stolen, så att man slipper ta av stången varje gång. Har för mig att banden som hör till stolen är så.

Bra: Gick riktigt fort att sy, fast jag verkligen inte var på humör att göra det.
Dessutom superbra att lillen inte far iväg på golvet!


2 kommentarer:

Nilla sa...

Så praktiskt! Vi har en nyköpt Tripp Trapp-stol till vår grabb. På den är bandet bara med en ögla upptill så man måste ta loss bygeln för att få av bandet. Själva bandet är gjort i läder och går ganska lätt att torka rent med en trasa. Men det här var ju praktiskt!

Sandra sa...

Fuskläder är ju annars inte särskilt dyrt, men behöver ju en ytterst liten bit. Spelar nog ingen roll om den är klippt åt "fel" håll så att säga. Då blir den både lätt att torka av och praktisk med tryckknapp.